top of page
תמונת הסופר/ת-

מקצת הלכות ראש השנה


הרחבה להלכות נלמדו בשיעור ההלכה בין מנחה לערבית

הרב יוסף אות


הדלקת נרות:

בליל א' דראש השנה, מברכים את ברכת שהחיינו לאחר ברכת 'להדליק נר של יום טוב'.

בליל ב' דראש השנה יש לברך את ברכת שהחיינו בהדלקת הנרות כמו בליל א', אך נכון שתילבש בגד חדש או תניח פרי חדש על השולחן ותכוון בברכת שהחיינו להודות גם על יום ב' דראש השנה, וגם על הבגד או הפרי. (ספרדים אינן מברכות ברכת שהחיינו בהדלקת הנרות של ליל ב', אלא יוצאים בברכת שהחיינו שבקידוש).


The "Shehecheyanu" beracha is recited after the beracha on the candles ("lehadlik ner shel yom tov"). On the second day when reciting the Shehecheyanu it is preferable to also wear new clothing (or have new fruit on the table) and have them in mind when reciting the beracha.

קידוש :

מברכים ברכת שהחיינו בקידוש בשני הלילות. בליל ב' דראש השנה ,טוב שילבש בגד חדש או יניח פרי חדש על השולחן ואז יאמר את ברכת שהחיינו (אך אין זה מעכב).


Shehecheyanu is recited in kiddush on both nights (on the second night, follow the same instructions as written above about second day candle lighting).


הסדר הנכון לאכילת הסימנים:

לאחר הקידוש, מברכים המוציא, ולאחר אכילת החלה אוכלים את סימני החג. יברך בורא פרי העץ על הפרי החשוב ביותר (התמר או הרימון משבעת המינים) ויוציא את שאר הפירות. לאחר האכילה מהפרי הראשון יאמר את סגולת "יהי רצון".  אחר-כך, יאמר את סגולת "יהי רצון" לפני כל שאר הפירות. אין צורך לברך בורא פרי האדמה על הירקות מכיוון שהם יוצאים בברכת המוציא.


The correct order to eat the simanim is as follows:

After kiddush, we recite the “Hamotzi” beracha and eat challah. Then we begin the simanim. First, we make “Borei pri haetz” on the most important fruit (the date or pomegranate from the shivat haminim) and eat. This beracha includes the rest of the fruit to come. The yehi ratzon for this first fruit is said right after we take our first bite. Regarding all other fruits of the simanim, we say the yehi ratzon first and then eat the fruit. It is not necessary to make a “boreh pri ha’adma” on the vegetables, since that is included in the hamotzi bracha.


תקיעת השופר:

התוקע בשופר בבית הכנסת שלנו (הצבי ישראל - חובבי) יברך שהחיינו לפני התקיעות, בשני ימי ראש השנה, ולכתחילה טוב שילבש התוקע בגד חדש ביום ב'.נוהגים שלא לענות "ברוך הוא וברוך שמו", כדי שלא להפסיק באמצע הברכה, אלא יענה רק אמן בסוף. אין לדבר כלל אחרי הברכות עד אחרי התקיעות בתפילת מוסף (מותר לדבר בענייני תפילה).


We do not say ברוך הוא וברוך שמו in between the berachot recited by the Shofar blower.

Please do not talk from the moment the berachot are said until the last tekia after musaf.

סעודות:

עדיף לא לאכל יותר מידי, כדי שיהיה כח להרבות בלימוד תורה ולא להירדם. ויש שנהגו לישון קצת בראש השנה כמו בכל החגים כדי שיוכלו להתרכז בתפילה ובלימוד.


It is preferable not to eat too much so that we will be able to focus on davening and learning Torah. Some sleep a little to gain strength for the davening and Torah learning to follow.

מקלחת:

ראש השנה הוא שני ימי יום טוב. בעקבות מזג האוויר החם, מותר להתקלח בראש השנה לצורך היום (ראש השנה) ולא לצורך אחר. כמובן שצריך להקפיד לא לעבור על איסור סחיטת המים מהשיער ומהמגבת.


One may shower on Rosh Hashana only for the chag itself, as long as one does not squeeze the water out of his/her hair or from the towel.


שנה טובה ומתוקה!

19 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Message from the Rabbanit הודעה מהרבנית

נשים יקרות,   נפגש בעז"ה למפגש חברתי ולימוד בנושא: מהי גבורה . המפגש יתקיים ביום רביעי, ג' כסלו, 4/12בשעה 19:00 באולם בלונדהיים. מוזמנות...

Comments


bottom of page